Utbytte

Utbytte

lørdag 27. juli 2013

Alternative investeringer


Jeg fikk et spørsmål om jeg investerer i noe annet enn aksjer, som råvarer osv… I teorien så investerer jeg kun i aksjer for tiden. Men i praksis så investerer jeg i andre ting også. Men dette er kun hobbyinvesteringer og ikke noe jeg planlegger å tjene store penger på. Likevel det absolutt er mulighet for å tjene store penger på det. Derfor tenker jeg å lage en liten serie med to innlegg om mine to alternative investeringer.

Aksjeinvestering er uten tvil min største hobby og lidenskap. Og målet med min aksjeinvestering er at utbyttene skal dekke hele mitt økonomiske behov. Men for mine andre hobbyinvesteringer er målet kun at hobbyen skal finansiere seg selv og kanskje litt til. Jeg har ingen ønsker eller ambisjoner om at jeg en gang skal kunne leve av disse investeringene. Slik jeg ønsker og forventer å kunne leve av aksjeinvesteringene på sikt.

I løpet av årene har jeg investert og spekulert i veldig mye i veldig varierte kategorier. Jeg har spekulert i å kjøpe kontraktsposisjoner for leiligheter for så å selge de igjen med fortjeneste før leilighetene står klare. Jeg har spekulert i å kjøpe, pusse opp og selge leiligheter. Jeg har investert i kjøp og utleie av leiligheter. Jeg har også investert i alt fra jaktkniver, lommelykter, perler til smykker, frimerker, klokker, biler og en hel del mer. Jeg har også spekulert i webdomener jeg mistenkte ville kunne stige i verdi. Så jeg har testet mye variert og kommet frem til at aksjer er det jeg trives best med. Det gir meg den beste avkastningen, mest glede og nytte av alle typer investeringer jeg har prøvd. De andre to tingene jeg investerer i kun på hobbybasis er klokker og et dataspill jeg har spilt en stund.

Jeg vil begynne med et innlegg om hvordan jeg investerer i klokker og hvordan en kan tjene penger på dette. Om en ønsker kan en fint leve av kjøp og salg av klokker. Men fra mitt synspunkt vil det kreve mer tid, kapital og risiko enn for å tjene samme mengde penger fra aksjer. I tillegg vil det for meg ikke gi like stor glede å drive med kjøp og salg av klokker i stor skala, slik aksjeinvestering gjør.

Det neste innlegget vil handle om dataspillet jeg investerer i og spiller. Jeg spiller generelt sett ikke mye dataspill, men akkurat dette har jeg sansen for, trolig mye på grunn av investeringspotensialet, samt at det er veldig unikt i forhold til de fleste andre onlinespill. I dette spillet finnes det personer som har investert flere titalls millioner ved å kjøpe virtuelle gjenstander, andeler i planeter, eiendom, måner osv… Noen har så høye faste inntekter fra spillet at de lever kun på dette. Men uten at jeg har noen tall, så vil jeg anta at mindre enn 10% av spillerne tjener penger på spillet. Resten bruker nok mer på spillet enn de tjener fra spillet. Å investere i et dataspill tilbyr også en helt annen type risiko enn for eksempel aksjer.

What’s money? A man is a success if he gets up in the morning and goes to bed at night and in between does what he wants to do. –Bob Dylan





9 kommentarer:

  1. John Fredriksen laster opp i Marine Harvest. Etter ukens siste kjøp har handlet aksjer for 1.5 millard. Hvorfor har du ikke denne utbyttemaskinen med i porteføljen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde den i porteføljen, men solgte og kjøpte noe annet. Vurderer å investere i MHG igjen, ser ut som de går en lys tid i møte fremover. Kanskje jeg kommer til å handle noen aksjer her på sikt.

      Slett
  2. Hei,

    Jeg vurderer å investere i leilighet for utleie. Har du lyst til å kommentere hvordan dette fungerte for deg og hvorfor du ikke fortsatte med det?

    Takk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei

      Det fungerte helt greit. Grunnen til at jeg ikke fortsatte med det er at med eget hjem pluss utleie leilighet ble det ekstremt mye penger bundet opp i en og samme sektor, pluss at jeg måtte ha stor gearing og da også høy risiko. Det var også ikke alltid like lett å finne seriøse og langvarige leietakere, samt. at det er en del ekstra og noen ganger uforventet utgifter med en leilighet. For meg var det heller ikke like gøy som aksjer, samt at det var mer arbeid og jeg tok betraktelig høyere risiko uten at avkastningspotensialet var tilsvarende større. Men det er avhengig av hvilken situasjon en er i og hva en trives med.

      Slett
  3. Ok. Takk for svar.

    SvarSlett
  4. Hei igjen. Jeg regner med jeg var en av de som spurte om alternative investeringer, da vi diskuterte gull og sølv i en annen tråd! Ser frem til å lese mer om dine alternativer/hobbyer :)

    Det med klokker har jeg tenkt litt på selv, men jeg har ikke satt meg noe videre inn i dette. Siden jeg kan mye om gull og sølv så prøver jeg for tiden å trade litt sølvmynter. Strategien er å plukke opp nye mynter fra forhandlere, som kommer i et begrenset opplag, og som har potensiale til å bli en poppulær samlermynt og dermed får en høy premium etter som tiden går. Jeg har for tiden rundt 30 mynter jeg prøver å selge, men det er overhodet ingen store penger å tjene og det er kun på hobby basis.

    Videre har jeg i flere år hatt lyst til å investere i eiendom for utleie, men over de siste 3 årene har jeg funnet SVÆRT få attraktive objekter i markedet.. Jeg føler virkelig at det norske boligmarkedet er i en spekulativ boble akkurat nå, og jeg håper på en korreksjon. De aller fleste ser etter oppussingsobjekter som de raskt kan pusse opp og selge av igjen.. I min strategi (som jeg enda ikke har fått brukt) så ser jeg helt bort ifra prisstigning og regner ikke med dette i et regnestykke for å finne profitabilitet (er det et norsk ord..? haha) Om man ikke regner med mulig prisstigning så finner man fort at mulighetene til å gjøre god avkastning i dagens marked er svært dårlig.. De fleste regnestykkene mine ender opp med rundt 3-4% i årlig avkastning på 15-20% egenkapital i et gitt oppbjekt. Ikke særlig attraktivt spør du meg, og jeg er overhodet ikke interessert i gå på visning engang med mindre det er potensiale for 5-6%.

    jeg var i statene for noen uker siden og ble en kveld sittende å se på et program om 2 fyrer som kjøpte og pusset opp for så å leie ut. Et eksempel på en investering de gjorde: Tomannsbolig (2x leilighet med 2 soverom) Innkjøp: 185.000$. Renovering 35.000$. All in: 220.000$. Månedlig inntekt: 3.400$. De regnet med en årlig profitt på 20.000$, eller nesten 10%. Tenk om du gearer litt her i tillegg... Slike objekter skulle jeg likt å finne her i Norge :)

    Takk Jack, stå på! ;)

    Daniel

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen. Ja det var du :)

      Klokker er veldig interessant syntes jeg og mulighet for å tjene gode penger der om en ønsker å legge arbeid i det. Kommer med innlegg etter hvert, men har ikke blitt nok tid i det siste til å prioritere bloggen så det blir litt utsatt.

      Det er godt mulig det du gjør med mynter kan være en god investering. Jeg har ikke mye kunnskap om den typen investering.

      Ja jeg er enig med deg i at boligmarkedet kan være i en boble nå. Men foreløpig er det enda mange som kjøper nytt før de selger det gamle. Slik at mange sitter på et tidspunkt som fort kan vare opp til seks måneder på to hus eller leiligheter samtidig. Dette gjør at det ikke er like stort tilbud som det i praksis skal være. Det er først når folk begynner å selge før de kjøper det vil gå skikkelig ille. For da legges alt ut til salgs og ingen kjøper før det de allerede har er solgt. Dette kan skje om folk begynner å frykte fall i boligmarkedet og at de ikke vil få like mye som de forventer for det huset eller leiligheten de i dag har. Det kan også skje når banken begynner å kreve at de først har minst 15% egenkapital før de får kjøpe det nye huset eller leiligheten, pluss mange andre grunner som høyere rente, arbeidsledighet osv… Med en gang personer ikke lenger tørr å sitte med to hus eller to leiligheter samtidig og venter til de har solgt før de kjøper nytt, det er da det kan bli ille veldig fort, mener jeg.

      Hehe ja, er nok enda mange gode muligheter i USA, selv om det ikke er like bra som for 1-2 år siden. Men som du sier skal du nok lete lenge i Norge for å finne samme type objekter.

      Slett
    2. Der er du inne på noe jeg ikke har tenkt på faktisk.. Det med at folk gladelig holder 2 boenheter i en flyttefase. Men alt henger vel sammen. Begynner folk å få kalde føtter så tør de ikke holde 2 enheter samtidig. Men det høres for meg ut som at det er mer et symptom på oppinion. At de først får kalde føtter, og mister troen på videre oppgang. Selv om det helt klart vil være en faktor som kan sette fart på en nedgangen om den først setter inn, at det plutselig kommer vesentlig fler objekter for salg siden folk selger før de kjøper.. Interessant!

      Daniel

      Slett
    3. Ja det at folk vil begynne å selge før de kjøper, er først noe som vil skje når de begynner å frykte at de vil slite med å få solgt den nåværende boligen, eller betjene begge lånene. Men hvis en nedgang i boligmarkedet er startet, eller vil starte, så vil folk begynne å frykte at de får mindre enn forventet, og at de kan ha problemer med å få solgt. I tillegg har du spekulanter som trolig vil trekke seg ut av markedet for en periode osv... Det er mye som kan akselerere et boligprisfall om det først utløses. Om folk selger før de kjøper får det to effekter. En at vi får betydelig mange flere boliger i markedet, samtidig som vi får betydelig mindre kjøpere for alle sitter på gjerde til sitt objekt er solgt.

      Slett